L’OCIC, o Oficina d’Informació al Consumidor, és un departament integrat dins l’estructura del Consell Comarcal del Bages i vinculat amb l’Agència Catalana del Consum (ACC), que té les funcions bàsiques d’assessorament i gestió de tràmits senzills i gratuïts quan sorgeixen controvèrsies en matèria de consum entre consumidors/usuaris, i empreses o establiments comercials.
Procediment per mitjà del qual es poden solucionar controvèrsies entre les empreses i els seus clients. La solució no ve imposada per cap tribunal, ja que la troben les mateixes parts implicades amb lajuda dun expert en tècniques de tractament de conflictes que els ajuda a apropar les postures fins a trobar la més adient per als seus interessos.
Procediment extrajudicial de solució de reclamacions en làmbit de consum que es caracteritza per ser voluntari, àgil i gratuït. Neix, quan les parts en conflicte no han trobat una solució adequada en el procés de mediació i decideixen posar en mans dun tribunal arbitral la resolució de la seva controvèrsia. La resolució que emet el collegi arbitral sanomena laude, que tindrà valor de cosa jutjada (tindrà els mateixos efectes que una sentència judicial i, serà executable davant la jurisdicció ordinària).
Tasques de mera informació i assessorament dels passos a seguir (en el cas que shagin de produir) pel propi consumidor en el cas que hi hagi una controvèrsia en matèria de consum. Simplement sorienta en matèria de consum, sense que loficina faci cap tasca pròpia de gestió o tràmit.
Tasques pròpies dinspecció en matèria de consum, tals com realització de campanyes periòdiques dinspecció, tractament dalertes i inspeccions relatives a denúncies concretes. La finalitat daquesta facultat inspectora és la de garantir ladequació dels productes comercialitzats a la normativa vigent i la retirada del mercat daquells que constitueixin un potencial perill per a la persona consumidora. I no només en referència als productes que es comercialitzen, sinó també a ladequació del propi establiment i els seus elements a la normativa vigent en matèria de consum.
Per mitjà de la realització de xerrades i jornades informatives es pretén educar al ciutadà en matèria de consum, informant-lo sobre els seus drets com a consumidor i usuari i facilitant-li informació relativa a tràmits senzills que pot realitzar quan li sorgeixi una eventual controvèrsia relacionada amb matèries de consum.