L’Ajuntament de Manresa ha presentat aquest dimarts al matí un paquet de mesures que tenen l’objectiu d’assegurar la retolació correcta en català dels comerços de la ciutat i que compta amb el suport de l’Oficina Comarcal d’Informació al Consum del Consell Comarcal del Bages. La campanya busca garantir el compliment dels drets lingüístics dels consumidors, amb mesures de prevenció i conscienciació que aniran acompanyades d’advertiments i modificacions formals en el procediment per obtenir una llicència d’activitat. Es tracta del primer punt de l’ordre d’acció del Pla Estratègic per a la Llengua de Manresa, que va néixer aquest setembre per fer front a la situació regressiva de la llengua i impulsar-ne l’ús social.

 

Les mesures s’han treballat conjuntament amb el Consell Comarcal del Bages, el Centre de Normalització Lingüística Montserrat de Manresa, el Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de la Catalunya Central, el Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya, el Gremi d’Hoteleria i Turisme del Bages i la Unió de Botiguers i Comerciants de Manresa. Tots ells han estat presents a la roda de premsa, que ha estat encapçalada per l’alcalde de la ciutat, Marc Aloy Guàrdia. També hi ha pres part la regidora de les àrees de Comerç i de Cultura i Llengua, Tània Infante Martínez, el conseller comarcal d’Atenció Ciutadana, Consum i Habitatge, Salvador Busquets Gubianas, Núria Brugarolas Camps, directora del CNL Montserrat de Manresa, i Marc Orriols Gol, assessor per la Llengua Catalana a l’Ajuntament de Manresa.

 

Tal com s’ha explicat, la primera mesura l’ha portat a terme l’Ajuntament de Manresa, que ha modificat el contingut del formulari per sol·licitar una llicència d’activitat per tal d’incorporar l’obligatorietat d’informar del contingut per escrit de la retolació externa de l’establiment, que com a mínim ha d’estar en català, donant compliment a la Llei de Política Lingüística. En paral·lel i en coordinació directa entre l’Ajuntament de Manresa i l’Oficina Comarcal d’Informació al Consum, en conveni amb el Consell Comarcal del Bages, i també coordinats amb l’Agència Catalana de Consum, es farà un advertiment als comerços de la ciutat que no compleixen la normativa lingüística, instant a la rectificació i al compliment de la llei.

 

En la mateixa línia, es farà una campanya de conscienciació dirigida a gestories i enginyeries perquè informin els seus clients de la normativa lingüística amb relació a la retolació en català. Es tracta d’un sector que es considera diana, en el qual es tramiten les firmes certificades que es necessiten per posar en funcionament o modificar una activitat econòmica.

 

Finalment, ja s’està realitzant una diagnosi dels usos lingüístics i una campanya d’informació i conscienciació dels deures lingüístics a prop d’un centenar establiments del Barri Antic, Carretera de Vic, Passeig Pere III i carrer Barcelona. A tots ells, se’ls està oferint entrar al programa ‘Comerços aprenents’ del Consorci per a la Normalització Lingüística, un projecte de formació essencial en llengua catalana a les persones que fan atenció al públic i parlen molt poc català. Es tracta d’un programa que desplaça els tècnics de normalització lingüística fins als comerços, ja que per horaris laborals es fa molt difícil que puguin assistir als cursos ordinaris. En aquests moments, 34 establiments ja han signat per acollir-se a aquest programa. Un cop finalitzi aquesta primera ronda de comerços, l’Ajuntament de Manresa continuarà la iniciativa a la resta d’establiments de la resta de barris de la ciutat.

image_pdfExporta a PDF