Des de la creació d’aquest recurs, a principis de l’any 2016, aquesta proposta formativa ja s’ha realitzat a 16 centres educatius.
Prop d’un centenar d’alumnes de les escoles Puigsoler, Sant Vicenç i Sesmon d’Oló van realitzar a finals del mes de novembre el taller ‘Parlem de l’energia’, una actuació coordinada per l’Agència Comarcal de l’Energia del Bages i finançada per la Diputació de Barcelona que té com a objectiu principal conscienciar els nens i nenes de cicle superior de primària sobre la importància de reduir el consum energètic per tal d’estalviar recursos naturals, contribuint així a la millora del medi ambient.
Marc Aloy, conseller de l’àrea de Medi Ambient del Consell Comarcal del Bages, assegura que amb la implantació d’aquest recurs divulgatiu “es pretenia donar una passa més en l’aposta pel foment de la sostenibilitat”, tot posant a disposició dels més petits un taller àgil i didàctic en el qual experimenten en el procés d’obtenció d’energia. I afegeix que “cal seguir incrementant esforços i recursos destinats a promoure l’eficiència energètica i la generació renovable”.
Des de la creació d’aquest recurs, el taller ja s’ha impartit a 16 escoles del territori i la voluntat de l’Agència Comarcal de l’Energia del Bages és continuar-lo realitzant per tal de fomentar entre l’alumnat la capacitat d’observació i de raonament crític entorn del consum energètic.
Durant les sessions del taller ‘Parlem de l’energia’, els participants realitzen en un primer moment una part teòrica on es detallen aspectes com el concepte d’energia, les formes d’energia existents, les fonts d’energia renovables i no renovables i com combatre el canvi climàtic, entre d’altres. A més, també s’introdueixen diferents hàbits molt senzills per reduir el consum, com poden ser el fet d’apagar els llums o anar a peu a l’escola.
Ja en la sessió pràctica, s’exhibeixen diversos aparells que funcionen amb energia solar, es mesura el consum de diferents electrodomèstics i es mostren diferents tipus de biomassa i materials aïllants. Com a colofó, l’alumnat prova una bicicleta equipada amb una dinamo per avaluar, en primera persona, l’esforç que cal fer per obtenir energia. El darrer exercici consisteix en l’elaboració d’un decàleg sobre bones pràctiques per penjar-lo a l’aula.
Aloy manifesta que “la lluita contra el canvi climàtic requereix canvis en els hàbits de consum, i per tant un bon punt de partida és dinamitzar-ho a les escoles entre els més petits; continuem treballant intensament per fer del Bages una comarca exemplar en termes de sostenibilitat i respecte al medi ambient”.