S’ha llegit i signat la declaració “N’estem farts, prou peatges!”, que demana l’alliberament del peatge i el desdoblament de la C-55 entre Manresa i Castellbell i el Vilar, entre d’altres mesures
Els alcaldes del Bages s’han manifestat aquesta tarda al costat del peatge troncal de l’autopista C-16, a Castellbell, per mostrar la seva protesta i indignació per la situació de les infraestructures viàries i ferroviàries a la comarca: una carretera C-55 absolutament col·lapsada per l’elevat volum de trànsit que suporta diàriament i un elevat índex de sinistralitat, al costat de l’autopista, infrautilitzada.
Els batlles han llegit i signat un manifest amb el títol “N’estem farts, prou peatges”, que és una declaració sorgida del Consell d’Alcaldes del Bages sobre la mobilitat viària i ferroviària a les comarques centrals i que vol mostrar “la nostra indignació davant la discriminació que patim els ciutadans pels dèficits històrics en la connexió entre la comarca i l’àrea metropolitana de Barcelona que resten competitivitat a les nostres empreses i al conjunt del nostre territori. A aquest fet cal sumar-hi la manca d’inversions a la línia R4 de Rodalies que impedeixen un servei ferroviari competitiu”.
En l’acte, els alcaldes han estat acompanyats també pels presidents dels Consells Comarcals del Bages, Berguedà, el Solsonès, suport del Moianès i per representants del Consorci Viari de la Catalunya Central, de la Federació d’Associacions de Veïns de Manresa, i de la Plataforma No+morts.
En el document, els batlles es comprometen, entre d’altres mesures, a lluitar per l’eliminació del peatge de la C-16, la finalització de la B40 entre Viladecavalls i Abrera que ha de permetre connectar la C-16 amb l’A2, i el desdoblament de la C-55 entre Manresa i Castellbell i el Vilar per millorar la mobilitat interna al Bages. El manifest també deixa clar que “els alcaldes ens sentim impotents davant el fet que no se’ns faci cas dia rere dia, que no existeixi una estratègia clara de la Generalitat de Catalunya a la solució de mobilitat de la comarca”.
A més, es reserven el dret d’emprendre accions legals, ja que segons els càlculs de la Declaració de Gelida, AUTEMA, la concessionària de l’autopista C-16 haurà ingressat 4.035,3 milions d’euros quan acabi la concessió, el 2036. La construcció d’aquesta autopista va costar 126,08 milions d’euros. Per tant, la concessionària reemborsarà 32 vegades la inversió inicial, “un lucre que creiem absolutament desorbitat”.
La manifestació d’aquesta tarda és la primera acció reivindicativa promoguda arran del Consell d’Alcaldes extraordinari que es va celebrar el 26 de novembre, poc després que es produís un accident d’una grua a les obres que s’estan fent a la C-55 a Sant Vicenç de Castellet, que va provocar importants problemes de mobilitat durant hores. Aquest va ser l’incident que va fer vessar el got, però els problemes de mobilitat, les cues i els accidents amb víctimes sovintegen en aquesta via. Malgrat que la Generalitat està fent obres de millora per valor de 20 milions d’euros en alguns trams de la C-55, els alcaldes, en el seu clam unànime per millorar les infraestructures al Bages, no creuen que aquesta sigui la solució definitiva.
El president del Consell d’Alcaldes, Ferran Estruch, ha remarcat que “els alcaldes, de forma unitària, defensarem de manera clara i contundent que es resolgui el dèficit històric que patim i que és un greuge respecte d’altres territoris”, a través de la reivindicació, la negociació i “des de totes les instàncies”. Ha afegit que el Consell Comarcal del Bages encarregarà un informe jurídic per analitzar la concessió de la C-16 i interposar, si és el cas, una demanda judicial. Segons declaracions del President del Consell d’Alcaldes Ferran Estruch “en pocs mesos sabrem quins mitjans jurídics podem utilitzar”. També ha avançat en que propers Consells d’Alcaldes i reunions del Consorci Viari es decidiran noves accions a dur a terme. També es crearà una taula de treball per valorar les obres realitzades a la C-55, els incidents i accidents que es puguin produir, i la implantació de les bonificacions a l’autopista a partir del 4 de gener.
Per la seva banda, l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, ha explicat que “tenim la sensació que la prioritat no és un model territorial d’equilibri a Catalunya, sinó que es prioritzen aquells llocs on hi ha més massa crítica i la resta del territori queda sovint oblidat”.