El Servei d’Atenció a la Vellesa del Bages (SEAV) de l’Àrea d’Atenció Social i Especialitzada del Consell Comarcal del Bages fa balanç del primer any de ple funcionament a la comarca. El servei va atendre un total de 31 persones durant l’any passat i va fer més de 200 intervencions que inclouen visites a domicili, trucades telefòniques, accions de coordinació, visites institucionals, reunions, etc. les dades corresponents a 2023 indiquen que el maltractament a les persones grans és feminitzat, amb un 74% de les situacions ateses, respecte al 26% de fa dos anys i que la tipologia de maltractament més freqüent és l’econòmic i el psicològic, amb el 29 i el 28% dels casos, respectivament.

 

Equip especialitzat

La consellera de Serveis Socials d’Atenció Especialitzada, Lluïsa Tulleuda i Lari, destaca “la importància d’un equip especialitzat que ens permet oferir una atenció multidisciplinària, ajuda a millorar la prevenció, detecció i intervenció en situacions de sospita i/o maltractament, sensibilitza i informa i augmenta l’autonomia de les persones grans”. Tulleuda avança que “aquest 2024 el servei continuarà reforçant-se amb més formació per als professionals de la comarca i noves xerrades de sensibilització adreçades al conjunt de les persones grans i la ciutadania perquè identifiquin amb més facilitat possibles situacions de risc i maltractament”.

 

Servei reforçat

Durant l’any 2023 el SEAV es va reforçar després de dos anys funcionant com a prova pilot amb la incorporació d’una treballadora social i l’augment d’hores de la resta de l’equip format per una professional de psicologia especialitzada i un d’advocacia, que ha permès incrementar les avaluacions in situ i la capacitat d’intervenció directa en l’atenció a les persones grans que se sospita que són víctimes de situacions de maltractament. El servei està inspirat amb l’experiència de l’Equip d’Atenció a la Vellesa (EAVA) del Consell Comarcal de l’Anoia i gestionat per l’associació EIMA, a qui se li va adjudicar la prestació del concurs a través d’un concurs públic des de la seva posada en marxa.

 

Aquest reforç va ser possible a través dels convenis signats pel Consell Comarcal del Bages amb l’Ajuntament de Manresa i amb la resta d’ajuntaments que conformen l’Àrea Bàsica de Serveis Socials del Bages. El servei també compta amb el suport econòmic del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, finançat per la Unió Europea-NextGenerationEU, i amb el finançament de la Diputació de Barcelona per a la seva posada en marxa.

image_pdfExporta a PDF