Aquest mes de gener el Servei d’Atenció a la Vellesa del Bages (SEAV) de l’Àrea d’Atenció Social i Especialitzada del Consell Comarcal del Bages fa un pas més enllà de l’assessorament i incorpora les avaluacions in situ i la capacitat d’intervenció directa en l’atenció a les persones grans que se sospita que són víctimes de situacions de maltractament. El reforç del servei ha estat possible a través dels convenis signats pel Consell Comarcal del Bages amb l’Ajuntament de Manresa i amb els 29 ajuntaments que conformen l’Àrea Bàsica de Serveis Socials del Bages que ha fet possible la incorporació d’una treballadora social i també l’augment d’hores per part de l’equip especialitzat que fins ara estava format per una figura professional de psicologia especialitzada en gerontologia i una figura d’advocacia. El servei també compta amb el suport econòmic del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya i amb els ajuts puntuals de la Diputació de Barcelona per a la seva posada en marxa. En paral·lel, s’ha inspirat amb l’experiència de l’Equip d’Atenció a la Vellesa de l’Anoia (EAVA) del Consell Comarcal de l’Anoia.
El conveni per ampliar el servei ha estat presentat aquest matí al Consell Comarcal del Bages en el marc de la presentació formal del servei a tots els ajuntaments de la comarca. A parir d’ara, el SEAV també es prestarà a l’Àrea Bàsica de Serveis Socials de Manresa. La consellera de l’Àrea d’Atenció Social Especialitzada del Consell Comarcal del Bages, Eulàlia Sarda Bonvehí, explica que “totes les institucions estem satisfetes de poder potenciar un servei que vol garantir una atenció acurada per a les persones grans que són víctimes de situacions desagradables”. Sardà afegeix que “ara fem un pas endavant amb més recursos que permetran no només fer funcions d’assessorament sinó també avaluacions in situ i d’intervenció i seguiment, amb una major capacitat d’actuació que era necessària”. Per la seva part, la regidora d’Acció i Inclusió Social de l’Ajuntament de Manresa, Mariona Homs Alsina, ha apuntat que “l’especialització dels professionals en l’atenció de les situacions dels maltractaments de les persones grans, el reconeixement de la realitat i l’acompanyament social a les víctimes i el seu entorn ens dóna també una oportunitat per fer visible, sensibilitzar la població i incidir en la prevenció del fenomen”.
A través del servei es mantindrà la formació als professionals que atenen a les persones grans, sigui de l’àmbit de la salut o social i cossos de seguretat, i es dona continuïtat a les campanyes de sensibilització per promoure el bon tracte a les persones gran com per exemple la Campanya Tracta’m Bé que també es desenvolupa al Bages. També es continuaran implementant els protocols que fixa la Guia per evitar el maltractament a les persones grans adreçada al conjunt de professionals del territori dels àmbits de la salut, serveis socials o cossos de seguretat i emergències.
Prova pilot
Durant els dos darrers anys el Servei d’Atenció a la Vellesa del Bages ha funcionat com a prova pilot per prevenir situacions de maltractament a les persones grans donant suport a professionals dels 29 municipis de l’Àrea Bàsica de Serveis Socials del Bages. Durant aquest període, s’han atès un total de divuit casos de persones grans, la majoria de les quals (60%) van ser víctimes d’abusos econòmics. La resta es van correspondre a casos de maltractament sexual, psicològic, institucional i negligència i també en l’àmbit intrafamiliar. En aquest període s’ha actuat a un total de vuit municipis.