El mes de desembre de 2019, el Consell d’Alcaldesses i Alcaldes i els plenaris dels municipis de la comarca del Bages van aprovar una declaració institucional sobre la mobilitat viària i ferroviària de les Comarques Centrals amb l’àrea de Barcelona.

 

En alguns dels punts d’aquest manifest hi ha diverses reivindicacions respecte la línia del Ferrocarril de la Generalitat de Catalunya (FGC), com ara:

-Millora  de la línia ferroviària de Ferrocarrils de la Generalitat als trams urbans, per tal d’integrar-la adequadament a les poblacions i evitar que continuïn esdevenint una barrera. Així com l’estudi del seu perllongament a Manresa, vers el centre de la ciutat.

 

-Estudiar la millora del servei (temps i freqüència entre Manresa i Martorell, amb la possibilitat de trens semidirectes, i el perllongament del servei a la comarca per tal que es converteixi en el metro del Bages i la connexió amb el Baix Llobregat per millorar l’arribada a l’aeroport).

 

Aquests darrers mesos els alcaldes i alcaldesses han estat coneixedors de la voluntat de Ferrocarrils de la Generalitat de prioritzar les seves inversions en la línia del  Llobregat. La setmana passada l’Ajuntament de Manresa, conjuntament amb el president de Ferrocarrils, Ricard Font, va fer una presentació dels treballs previstos a curt termini per a la integració de la línia a la ciutat i el seu perllongament, amb la construcció d’una nova estació terminal a la plaça Espanya o a la Font de les Oques. També es va presentar la desitjable planificació a mig i llarg termini per continuar resolent la integració urbana de la línia i la extensió com a tren comarcal de passatgers des de Manresa cap al nord de la comarca del Bages, satisfent així una part de les històriques reivindicacions esmentades.

 

Valoració positiva

El Consell d’Alcaldesses i Alcaldes, reunit en sessió plenària el 21 d’abril, celebra l’anunci de l’arribada d’importants inversions de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a la línia Llobregat. Unes inversions que ara es concreten amb una primera actuació a Manresa per integrar i perllongar la línia a la ciutat i que suposaran un gran projecte de transformació urbanística i de millora del servei i que han de tenir continuïtat amb la millora dels vehicles, el temps de viatge i les freqüències.

 

Alhora, des del Consell d’Alcaldesses i Alcaldes “entenem que el tren pot jugar un paper importantíssim en aconseguir una mobilitat més sostenible al conjunt del pla de Bages i, per aquest motiu demanem al Departament de Territori i Sostenibilitat i a FGC que inici els tràmits per a la redacció dels estudis necessaris per conèixer la viabilitat tècnica i econòmica per transformar les actuals línies de mercaderies de Sallent i Súria en línies de passatgers de tal manera que FGC es converteixi en un autèntic metro comarcal, així com la possibilitat de crear noves estacions que donin servei al barri de la Parada, al parc Tecnològic i el Parc de l’Agulla (a Manresa), Pineda de Bages (Sant Fruitós de Bages), Santpedor, Sallent, Callús i Súria”.

image_pdfExporta a PDF