• Amb aquesta primera solució, de fàcil aplicació, la C16 es convertiria en la ronda de Manresa
• Els empresaris del Bages calculen que la producció de béns és un 10% més cara que a les comarques veïnes a causa de no disposar d’accessos ràpids i gratuïts cap al port o l’aeroport

El Consorci Viari de la Catalunya Central s’ha reunit aquest matí a Manresa amb Josep Rull, conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, per plantejar-li els dèficits en infraestructures viàries que pateix la comarca, i que li resten competitivitat, i reclamar una solució urgent a aquesta situació endèmica. En la trobada en Joan Badia, president del Consorci, ha proposat al conseller una solució que es pot posar en funcionament de manera immediata: suprimir el peatge lateral de Sant Vicenç de Castellet, de manera que l’autopista C16 sigui gratuïta des de Sant Vicenç-Castellbell fins a Santa Anna en els dos sentits de la marxa, a totes hores i qualsevol dia de la setmana.

El Consorci Viari proposa d’aquesta manera, que l’autopista esdevingui la via que connecti la Catalunya Central amb el Vallès i Barcelona i que la C55 sigui ronda de trànsit per l’interior de la comarca. Si els trajectes per l’autopista continuen o vénen de Terrassa, el Consorci proposa que s’apliqui un peatge tou. En definitiva, doncs, es proposa la gratuïtat d’uns 8 quilòmetres, des de Santa Anna fins a Castellbell, i la supressió del peatge lateral de Sant Vicenç, així com la millora de la connectivitat de la C16 pels municipis per on passa.

El conseller, per la seva banda, ha explicat als representants del Consorci que no és possible alliberar només un tram de l’autopista i que l’alliberament de 8 quilòmetres, en les condicions actuals, té un cost anual de 15 milions d’euros. També ha assegurat que, a partir d’ara, no es farà cap modificació, canvi o projecte sense haver arribat a un acord amb el Consorci. El conseller ha afirmat que es modificarà el decret per mantenir els actuals descomptes. Per tant, les bonificacions esdevindran permanents sigui quina sigui la seva direcció.

En la reunió d’avui, el Consorci Viari (format per Consell Comarcal, Montepio de Conductors, Ajuntament de Manresa, Cambra de Comerç de Manresa, la Federació d’associacions de veïns de Manresa i col·legis professionals, amb el suport dels Consells Comarcals de Solsonès, Berguedà i Moianès) ha posat sobre la taula la problemàtica amb la C55, una via que suporta un excessiu volum de trànsit, i la C16, una autopista infrautilitzada i de les més cares de l’Estat. Les comarques centrals no tenen una via ràpida ni gratuïta que les connecti amb l’àrea metropolitana, a diferència de les comarques veïnes del mateix nivell geogràfic, com Osona i el Ripollès o l’Anoia i l’Urgell. Aquest greu handicap penalitza les persones i l’economia del territori. En concret, els empresaris han calculat que la producció de béns en aquestes comarques és un 10% més cara que a les comarques veïnes a causa de no disposar d’accessos ràpids cap al port o l’aeroport.

El Consorci s’ha mostrat satisfet de les obres impulsades per la Generalitat en qüestió de seguretat de la C55 posant elements dissuasius com les mitjanes, amb l’objectiu de reduir l’accidentalitat en aquesta via, però s’hi continua mantenint el greu problema d’elevat volum de trànsit. Malgrat que els darrers anys s’ha demanat reiteradament el desdoblament de la C55, el Consorci considera que amb la gratuïtat d’aquest tram de l’autopista caldria valorar el transvasament de trànsit entre les dues carreteres.

El conseller Josep Rull i el Consorci Viari s’han emplaçat a valorar aquestes mesures en els propers dos mesos i a fer noves actuacions, si es creuen necessàries.

Comparteix

image_pdfExporta a PDF