L’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor (OCIC) ofereix a les agències de viatges i a la ciutadania diversos materials informatius on es recullen recomanacions alhora de viatjar i com reclamar en cas d’incidències en el transport aeri
Quins drets tenen els viatgers en cas de retard o cancel·lació del vol? Com es pot reclamar en cas de pèrdua de l’equipatge? És obligatori contractar una assegurança de viatge? Aquestes i més preguntes són les que l’OCIC del Consell Comarcal del Bages vol respondre amb la nova campanya informativa i de sensibilització que acaba de llançar.
S’han editat diversos materials en format paper i digital adreçats a agències de viatges i a la ciutadania en general amb informació sobre els drets dels viatgers en cas d’incidències amb les companyies aèries i recomanacions per evitar imprevistos durant el viatge. En concret els documents posen el focus en els retards i cancel·lacions dels vols, en els casos d’overbooking i la pèrdua de l’equipatge. Per altra banda, també s’ofereixen recomanacions sobre la documentació necessària per a viatjar, les assegurances mèdiques i de viatge o l’ús de vacunes.
El conseller de l’Àrea de Suport als Municipis, Enric Forcada, ha explicat que «any rere any l’OCIC rep més consultes sobre com reclamar a les companyies aèries, per aquest motiu em endegat aquesta campanya de sensibilització. És molt important que la ciutadania conegui els seus drets i, en cas d’incidència, s’adreci a l’OCIC per fer-los valer».
L’oficina s’està posant en contacte amb les agències de viatges perquè coneguin la campanya i fer-los arribar els materials editats, per tal que informin adequadament als seus clients. També s’informarà als ajuntaments de la comarca perquè puguin distribuir la informació als seus veïns i veïnes.
Principals incidències amb els vols
Les principals consultes que s’adrecen a l’OCIC sobre incidències amb les companyies aèries són les relatives a cancel·lacions i grans retards. És rellevant que la ciutadania sàpiga que si la companyia aèria cancel·la un vol, es té dret a escollir entre la devolució de l’import del bitllet o un mitjà de transport alternatiu. A més la companyia ha d’oferir gratuïtament menjar, begudes i, si calgués, sistemes de comunicació. Si el transport alternatiu surt l’endemà o dies més tard, també es té dret a allotjament gratuït (amb els desplaçaments inclosos).
En cas de retard o cancel·lació de vol, es recomana fer fotografies o gravacions en vídeo dels panells informatius on es reflecteix la cancel·lació o la demora. S’ha de fer la reclamació directament a la companyia per algun mitjà que permeti acreditar-la (correu electrònic, full oficial de reclamació segellat per l’empresa, carta certificada, burofax, etc). En el cas que l’empresa no respongui en el termini de 30 dies o ho faci prèviament en sentit contrari als interessos dels viatgers, es recomana sol·licitar cita prèvia a l’OCIC del Bages per tal de tramitar la reclamació.