En el marc de la reunió de seguiment de la R4 de Rodalies s’ha anunciat que les futures obres de seguretat de la línia, amb un pressupost de 117 milions d’euros i pendents d’adjudicar, escurçaran uns minuts el temps de trajecte entre Manresa i Terrassa
El Consell Comarcal del Bages i l’Ajuntament de Manresa pressionen perquè el nou Pla de Rodalies de RENFE i ADIF incorpori les inversions necessàries per fer competitiva la línia R4. El document marcarà les inversions fins l’any 2028 i RENFE ha anunciat la seva intenció de presentar-lo en detall al Consell Comarcal del Bages abans de juny. En el marc de la reunió de seguiment del tram ferroviari de la R4, celebrada aquest matí a Barcelona amb responsables de RENFE i ADIF, des del territori s’ha escoltat en quin punt estan les inversions pendents per a la línia de rodalies que uneix la comarca amb l’àrea metropolitana. La resposta per part de RENFE i ADIF ha estat que les obres en matèria de seguretat que s’executaran al tram entre Terrassa i Manresa, licitades i pendents d’adjudicació, permetran reforçar la seguretat de la línia i escurçar uns minuts el temps de trajecte fins a Terrassa per la possibilitat d’augmentar la velocitat dels trens. Es tracta d’una actuació de 117 milions d’euros que consistirà en la implementació dels sistemes de seguretat ERTMS i de bloqueig automàtic a tota la línia entre Manresa i Sant Vicenç de Calders.
Actuacions fetes
Els responsables de RENFE i ADIF han explicat que fins ara s’han executat obres de caràcter urgent per millorar la seguretat dels talussos i facilitar el drenatge i evacuació de les aigües a un total de setze punts del tram entre Manresa i Terrassa per valor de 8,1 milions d’euros. En paral·lel, s’han destinat 9,1 milions d’euros a obres de millora de l’accessibilitat de les estacions de Manresa, Castellbell i el Vilar, Vacarisses i Viladecavalls, entre d’altres, i s’inclourà també Sant Vicenç de Castellet, actualment en fase de redacció. Aquestes actuacions consisteixen en la instal·lació d’ascensors i l’allargament de les andanes, entre d’altres actuacions.
R4 competitiva
El territori ha demanat un compromís clar dels responsables de RENFE i ADIF que el nou Pla de Rodalies 2019-2028 incorpori el finançament necessari per afrontar les inversions tècniques que facin que la R4 sigui competitiva, augmenti la capacitat de transport i se superi l’anterior Pla de Rodalies que ha suposat una pèrdua de temps inadmissible per a la comarca. A través del nou document, el Ministeri preveu un doble nivell a Montcada que permetrà que els trens del Bages no s’hagin d’aturar i continuïn cap a Barcelona sense perdre temps, i que, per altra banda, l’accés a la capital catalana es plantegi a través de la nova estació de la Sagrera. Aquestes dues mesures permetran escurçar uns minuts addicionals el temps de trajecte, que és la reivindicació principal feta des del territori. El Bages continuarà reivindicant les mesures necessàries per fer competitiva la línia de Rodalies del país amb una major població, que arriba a les 650.000 persones. En aquest sentit, s’ha refermat el compromís de mantenir un diàleg estable i permanent amb RENFE i ADIF que permeti recuperar el temps perdut i atendre les demandes del territori.
Màxima representació
En el marc de la reunió d’avui a Barcelona per part del territori han assistit la presidenta del Consell Comarcal del Bages, Estefania Torrente, el president del Consell d’Alcaldes i Alcaldesses del Bages, Eloi Hernàndez, la vicepresidenta segona del Consell Comarcal del Bages, Eulàlia Sardà, el president del Consorci Viari de la Catalunya Central, David Aron López, l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, el primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Manresa, Marc Aloy, les alcaldesses de Sant Vicenç de Castellet, Adriana Delgado, i de Castellbell i el Vilar, Montserrat Badia, i l’alcalde de Castellgalí, Cristòfol Gimeno. Per part de RENFE ha participat, Pere Macias, coordinador del Pla de Rodalies, i Mayte Castillo, directora Rodalies Catalunya. Finalment també ha pres part de la reunió Alfonso Ruiz, director d’Operacions Nord d’ADIF.