Tres camins municipals de la comarca del Bages, amb un total de 14,44 quilòmetres, s’incorporaran a la xarxa local de la Diputació de Barcelona en la primera fase d’actuacions del Pla zonal de carreteres. En aquesta primera fase del Pla zonal, els camins on s’actuaran son la carretera de Santpedor a Castellnou de Bages, el camí de Mura a Rocafort i la carretera de Rajadell.

Els tres projectes s’han presentat aquest dimarts als responsables municipals de Navarcles, Sant Mateu de Bages, Mura, Talamanca, el Pont de Vilomara i Rocafort i Rajadell, beneficiaris de les actuacions, a càrrec del diputat d’Infraestructures i Espais Naturals, Pere Pons, acompanyat del vicepresident primer del Consell Comarcal del Bages, Eloi Hernández.

Dos trams dels tres camins, amb un total de 3,1 km, es transformaran en carretera i s’incorporaran a la xarxa local de la Diputació de Barcelona. A la resta s’hi efectuaran millores per augmentar la seguretat viària, amb una inversió global de 2.647.000 euros. Aquestes actuacions contribuiran a millorar la xarxa viària i alliberar els ajuntaments del seu manteniment, comportant un estalvi econòmic important pels municipis, ja que passaran a dependre directament de la Diputació.

Les actuacions se centre en el vial de Santpedor a Castellnou de Bages. Aquesta camí, de 6,6, km, en el primer tram, des del nucli de Santpedor fins a la urbanització del Serrat, d’1,5 km, es transformarà en carretereta, mentre que el segon tram, fins al nucli de Castellnou, de 5,1 km, es faran actuacions per millorar la seguretat viària. El conjunt de l’actuació te un pressupost de 1.632.000 euros. Pel que fa al calendari, el segon tram, fins al nucli de Castellnou, les obres es poden iniciar el quart trimestre de 2022, i el primer tram, fins al Serrat, el primer trimestre de 2024.

Una segona actuació és la millora de la seguretat viària del camí de Mura a Rocafort, de 4,84 km, i que es correspon al perllongament de la carretera BV-1223 des de Mura fins a Rocafort, on enllaça amb la carretera BV-1224. Aquest projecte, que te un pressupost de 450.00 euros, està previst que les obres s’iniciïn el segon trimestre de 2023.

Finalment, la tercera actuació es correspon al camí d’accés únic al nucli de Rajadell des de l’actual enllaç amb l’Eix Transversal (C-25). En aquesta actuació, un tram de 1,6 km es transformarà en carretera amb el nou codi B-5531, i un segon tram, d’1,4 km, es farà una millora de la seguretat viària. En el total de tres quilòmetres d’aquest projecte, s’invertiran 560-000 euros. L’inici d’obres d’aquesta actuació està previst pel primer trimestre de 2024-

En la presentació d’aquesta primera fase de camins del Pla zonal de carreteres, el diputat d’Infraestructures i Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, Pere Pons, ha celebrat la satisfacció dels alcaldes de la comarca per dur a terme aquests projectes, recordant que «mantenir en bon estat els camins requereix una inversió molt elevada i per això, des de la Diputació ajudem els municipis i, especialment, als que no disposen de connexions adequades».

El diputat d’Infraestructures també ha afegit que «el Pla Zonal és un projecte potent de planificació de la xarxa viària local que no s’actualitzava des fa 80 anys, amb el que en sortiran beneficiats molts ciutadans de municipis, tant per la millora de les actuacions com també per l’estalvi econòmic que suposarà que el manteniment dels camins no recaigui sobre els seus pressupostos».

 

Pla zonal de la Xarxa local de carreteres

El Pla zonal de carreteres té com a objecte racionalitzar, actualitzar i ordenar la xarxa local de carreteres, identificant aquells camins municipals que estan funcionant com a tals i aquelles carreteres locals que han perdut aquesta funció.

El Pla zonal es pot considerar com un instrument de suport als ajuntaments. A banda de millorar la xarxa viària, el fet d’alliberar els ajuntaments d’aquells camins que estan fent una funció de carretera i que passaran a la xarxa viària de la Diputació, representa per a les administracions locals un important estalvi de despesa.

L’objectiu principal del Pla és garantir i millorar les condicions d’accessibilitat al territori per a totes les persones, especialment per a les que viuen en aquells municipis més petits que no disposen de connexions adequades amb la xarxa de carreteres.

La millora de l’accessibilitat esdevé fonamental per poder accedir a serveis essencials (sanitat, educació, cultura i oci, etc.), per frenar el despoblament d’algunes zones del territori i per augmentar la seva competitivitat econòmica.

 

Vigència del Pla

El Pla zonal té una vigència de quinze anys, revisable cada cinc anys per adaptar-lo a l’evolució del territori. El seu finançament es fonamenta en dos convenis diferenciats, signats entre la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. Un conveni tracta de les actuacions en camins i l’altre de les actuacions en carreteres.

La inversió prevista en aquests dos convenis per fer totes les actuacions del Pla és d’aproximadament 230 milions d’euros, i cada administració aportarà el 50%.

image_pdfExporta a PDF