Com millorar l’eficiència energètica, reduir la petjada hídrica o gestionar els residus de la manera més sostenible. Aquests van ser alguns dels temes que es van posar sobre la taula a la nova Sessió Col·lectiva de Destinació de segell Biosphere que, amb el títol “Gestió ecoeficient, impacte ambiental i indicadors” va estar centrada en la sostenibilitat de les empreses i entitats del sector turístic. La sessió es va fer al Centre de Visitants del Geoparc de la Catalunya Central i va estar conduïda per Josep Rosell Gallart, de l’empresa OICOS Estratègia Ambiental.
Durant la sessió es va donar a les empreses un seguit de consells pràctics i coneixements útils fàcilment aplicables als seus negocis, en matèries com la despesa energètica, la gestió de residus, l’anàlisi de l’impacte ambiental de l’activitat, la petjada de carboni i la petjada hídrica. Un dels temes que va despertar més interès va ser com reciclar correctament i reduir el malbaratament d’aigua per part dels hostes o clients. Els participants també van voler saber com es calcula la petjada de carboni, amb l’objectiu de conscienciar els clients sobre el seu impacte ambiental.
La sessió va abordar què és el canvi climàtic i les energies renovables, recordant que no tot es basa en el CO₂. Es va parlar de l’ús de plaques solars i de com treure’n el màxim rendiment tant a l’estiu com a l’hivern. A més, es van detallar algunes de les ajudes existents i com poden sol·licitar-se (més informació aquí). Un altre tema que es va tractar va ser el d’autoconsum compartit, una opció per a aquells establiments que no poden instal·lar plaques solars però que poden aprofitar l’energia generada per altres.
També es va parlar de l’economia circular i la incineració com a forma de recuperar energia si es fa correctament i es va fer una explicació del tractament d’aigües residuals i una activitat en grup per poder fer networking i posar en comú experiències.
Durant la sessió es va fer èmfasi en la petjada de carboni, explicant com es calcula i com afecta el canvi climàtic. Encara que avui dia no és obligatori calcular-la, es considera un indicador important per conèixer l’impacte ambiental dels negocis. També es va parlar de l’anàlisi del cicle de vida dels productes, la importància de reduir emissions i la possible creació, en un futur, d’un passaport de producte per mesurar-ne la sostenibilitat.
La jornada va acabar amb una dinàmica en què els participants van compartit els àmbits on creuen que tenen més impacte ambiental. A la posada en comú final, es van donar exemples d’accions sostenibles que es poden aplicar en el sector turístic, com l’ús de llençols ecològics o la valoració de gots reutilitzables en comptes dels d’un sol ús.
El conseller comarcal de Turisme, Eduard Mata, ha valorat “l’esforç de les empreses Biosphere del Bages per incorporar millores que els facin ser més sostenibles tant des del punt de vista ambiental com social i econòmic”. Mata destaca que l’aposta del Bages “ha estat sempre per a un turisme sostenible, i el programa Biosphere és una eina que ens permet ajudar les empreses a avançar cap a aquest objectiu”.
Actualment el Bages compta amb 41 empreses que segueixen el programa Biosphere, un distintiu de qualitat que a la comarca està impulsat per la Diputació de Barcelona i la Cambra de Comerç de Barcelona i coordinat i implantat pel Consell Comarcal del Bages a través de Bages Turisme i el Geoparc de la Catalunya Central. El segell reconeix les empreses i els establiments compromesos amb la sostenibilitat i se centra en la millora de les empreses cap a una gestió interna el màxim d’eficient a través del compliment de manuals de bones pràctiques, formació i assessorament per a la gestió sostenible. Actualment hi ha ha 3 empreses que segueixen la formació per obtenir el certificat per primera vegada, mentre que la resta són renovacions. El llistat complet d’empreses Biosphere del Bages es pot consultar aquí.