Els recursos turístics del Bages han aconseguit el 2023 una valoració mitjana a internet de 8,96 sobre 10, una nota que consolida la tendència a l’alça experimentada al llarg dels darrers anys i que és la millor de la sèrie 2018-2023. Respecte el 2022, la millora és d’un 0,76% i situa la comarca per sobre de la mitjana de la regió, que és de 8,28. Les dades formen part de l’estudi “Monitor de Reputació Turística Online 2024” que elabora la Diputació de Barcelona i que té per objectiu quantificar la valoració agregada dels allotjaments, restaurants i atractius turístics de la destinació a partir de les puntuacions publicades pels usuaris dins d’una selecció de les principals plataformes online de turisme. El període analitzat és el que va del maig del 2023 al maig del 2024.
En el cas del Bages, els tres subsectors analitzats han aconseguit superar la valoració de l’any anterior i tant els restaurants com els allotjaments han trencat la tendència a la baixa que portaven des del 2018. La valoració més alta és pels atractius turístics, que han rebut una nota de 9,32. Els atractius més ben valorats són els relacionats amb la natura, el turisme actiu, el comerç, les atraccions i la cultura.
A més, durant el 2023 s’han registrat un 20,3% més de noves opinions de clients dels diferents recursos turístics de la comarca, el que suposa un increment superior al que s’ha produit de mitjana a la regió durant el mateix període, i que ha estat del 13,1%. Els atractius són els que aporten un volum més elevat d’opinions (68,7% sobre el total), amb un increment del 24,9% respecte l’any anterior. Els allotjaments també augmenten les seves opinions en un 22,8%, però els restaurants en perden lleugerament, amb una davallada del -0,2%.
Montserrat, el gran atractiu
Cal assenyalar que gairebé un 60% del volum d’opinions de recursos de la comarca són aportades per un sol municipi, Monistrol de Montserrat, que aglutina bona part dels recursos vinculats a la muntanya de Montserrat. Les opinions sobre Montserrat, de fet, suposen un 70% del total d’opinions sobre atractius turístics.
D’altra banda, hi ha diferents municipis que reben una valoració mitjana per sobre de 9. Es tracta de Marganell, Castellnou de Bages, Monistrol de Montserrat i el Pont de Vilomara i Rocafort.
Pel que fa als allotjaments, la nota mitjana és de 8,41 sobre 10, en base a 26.610 opinions. Entre els aspectes més ben valorats hi ha el personal, la ubicació i la neteja, tots tres amb puntuacions per sobre del 8,7. Els restaurants, per la seva banda, obtenen una nota mitjana de 7,93 amb més de 21.800 opinions. Dins dels restaurants, la categoria d’establiments més gastronòmics obté una valoració de 8,39, lleugerament per sobre de la mitjana de la regió per aquesta mateixa categoria, que és d’un 8,37.
Per al conseller comarcal de Turisme, Eduard Mata, aquests resultats “confirmen la tendència positiva i de creixement com a destinació, dels darrers anys després de la pandèmia. Això ha estat gràcies a la bona feina que tant les institucions publiques de la comarca com les empreses privades del sector turístic porten a terme per promoure un turisme de qualitat, sostenible i que aporti riquesa al territori”.