Durant aquestes festes de Nadal, l’Ajuntament de Manresa, el Consell Comarcal del Bages i l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central han iniciat una campanya per promocionar el consum responsable i donar a conèixer el concepte, amb la mirada posada també en el període de rebaixes. La iniciativa representa un pas més en la col·laboració que des de fa anys l’Ajuntament i el Consell mantenen per oferir un punt comarcal d’atenció al consumidor. Enguany, aquesta col·laboració s’ha estès amb la incorporació de l’Ateneu Cooperatiu i amb l’ampliació de les accions destinades a promoure el consum responsable.
La campanya, que s’està promocionant per xarxes socials, pretén que la ciutadania connecti amb la idea que un consum conscient i raonable és beneficiós per a tothom (pel planeta, pels drets laborals, pel comerç de Manresa) i que el consumidor té molt més poder del que es pensa. El lema escollit és “comprem amb el cap i amb el cor” i les imatges gràfiques conviden a reflexionar amb preguntes sobre el coneixement que es té de l’impacte que pot generar cada compra, sobre l’origen del producte o sobre les condicions amb les quals s’ha produït o fabricat. La campanya també inclou eslògans que destaquen que “un consum coherent millora les condicions de vida de les persones i del planeta” i que “el consum local ajuda a la teva ciutat”.
La campanya a les xarxes és la primera acció de la nova línia de foment del consum responsable, que es vol enfortir aquest 2021 amb noves iniciatives de sensibilització, de promoció d’accions locals de consum responsable i de bones pràctiques.
El consum responsable és una prioritat de l’ONU, dins l’objectiu número 12 del Desenvolupament Sostenible per al període 2016-2030. Especifica que per assolir el creixement econòmic i desenvolupament sostenible és urgent reduir la petjada ecològica mitjançant un canvi en la producció i consum de béns i recursos. Posa el focus en la necessitat de minimitzar els residus i, entre altres mesures, demana que els consumidors reciclin i redueixin cert tipus de consum compulsiu.