Aquest servei del Consell Comarcal del Bages permet millorar les condicions de vida de persones en risc de vulnerabilitat, a les quals se’ls aporta informació i comprensió sobre les factures de llum, aigua i gas
L’Oficina Comarcal d’Assessorament Energètic i Atenció a la Pobresa Energètica ha atès a més d’un centenar de persones durant els primers sis mesos de funcionament. En concret han estat 156 usuaris els atesos, dels quals 142 ho han estat telefònicament, i se’ls ha ofert atenció i assessorament i intervenció i acompanyament a aquelles persones en situació de vulnerabilitat.
El conseller de l’Àrea d’Acció Social del Consell Comarcal del Bages, Albert Marañón, ha explicat que «aquest servei era una necessitat imperiosa per tal de fer complir la Llei 24/2015 i garantir els drets de la ciutadania en matèria energètica. Ha funcionat de manera excel·lent i ha de continuar la seva tasca d’assessorament i acompanyament, ens ho marquem com a prioritat». Marañón ha volgut destacar que «l’Oficina permet fer un pas més enllà de les ajudes d’urgència i actuar des de la prevenció tot evitant situacions d’impagament i afavorint la millora de les condicions de vida».
Baix nivell d’ingressos i soledat
Pel que fa al perfil dels usuaris, el 59% de les persones ateses han estat dones i el 41% homes, majoritàriament d’edats compreses entres els 41 i els 60 anys, tot i que destaca també la quantitat de de persones majors de 60 anys que han sol·licitat el servei. La majoria dels usuaris que s’han atès presencialment tenien un baix nivell d’ingressos i vivien sols, fet que els exposa a una situació de vulnerabilitat elevada. La majoria de les consultes eren motivades perquè els usuaris tenien deutes amb les comercialitzadores de subministraments i en menor mesura per usuaris que havien rebut una carta d’avís de tall.
El personal tècnic ha realitzat accions d’assessorament que han consistit en la revisió de les factures i la seva explicació per la comprensió. En la immensa majoria dels casos (81%) s’ha tramitat el Bo Social. Dels 156 usuaris que han concertat visita, es van tramitar 43 canvis de la potència contractada i 38 canvis de tarifa a discriminació horària. El personal de l’oficina ha realitzat un total de 423 accions distribuïdes entre assessoraments i tramitacions, fet que indica que cada usuari sol·licita de mitjana de tres accions diferents a l’oficina energètica.
El servei s’ha ofert presencialment de manera itinerant a Manresa, Navàs, Sallent, Artés, Sant Joan de Vilatorrada, Cardona i Sant Vicenç de Castellet, tot i que l’Oficina ha atès consultes de tota la comarca. La valoració d’aquest semestre ha estat positiva i l’oficina es reobrirà amb millores al mes de novembre, coincidint amb l’època de més consum elèctric i gas.