L’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor explica que els productes que es venen online estan subjectes a la mateixa normativa que els de les botigues tradicionals i alerta que es cometen algunes irregularitats sobretot en rebaixes i devolucions

Cada cop més persones compren a botigues en línia i l’augment dels dubtes que s’adrecen a l’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor han motivat a aquest servei del Consell Comarcal a comunicar certs aspectes que cal tenir en compte per evitar fraus. Durant el 2017 l’OCIC va tramitar un total de 82 consultes sobre comerç electrònic, de les quals 17 van derivar en reclamacions. 8 d’aquests usuaris van ser derivats als Mossos d’Esquadra per indicis racionals de delicte, per publicitat a Instagram de pàgines de comerç electrònic ubicades a la Xina que prometien productes de marca a preus irrisoris i després no arribava el producte al consumidor.

En primer lloc l’OCIC deixa clar que les botigues online estan subjectes a la mateixa normativa que les tradicionals, per tant els consumidors gaudeixen dels mateixos drets que quan compren a un establiment físic. L’oficina aconsella que abans d’adquirir res el consumidors s’informin sobre la política de canvis per evitar sorpreses. La botiga no té l’obligació d’acceptar-los si el producte està en perfecte estat. Tot i això, qualsevol negoci ha d’oferir un mínim de 14 dies per retornar qualsevol compra, excepte productes personalitzats, peribles, que no es puguin reutilitzar per raons d’higiene, etc.

S’alerta també que, tot i que mai es pot obtenir una garantia absoluta sobre la fiabilitat i legalitat del comerç online, existeixen una sèrie de passos d’autoprotecció: és important verificar que el lloc web del comerç facilita mitjans de contacte amb el consumidor, localitzar la seu social de l’empresa, veure si disposa de segells de confiança, revisar comentaris d’antics usuaris del servei, si existeix la possibilitat de pagament amb sistema PayPal, etc.

Un altre dels aspectes que provoca confusió i es produeixen irregularitats són les rebaixes. L’OCIC recomana que els consumidors comprovin que els productes rebaixats mostren el preu original juntament amb el rebaixat, o bé el percentatge de la rebaixa. Els productes rebaixats han de tenir la mateixa qualitat i garantia que els que tenien a preu no rebaixat. Si la botiga accepta targetes o altres mitjans de pagament de manera habitual, també ho ha de fer en període de rebaixes.
En cas de disconformitat amb el producte, demaneu el full oficial de reclamació a l’empresa o contacteu-hi per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). És important conservar les factures o tiquets de compra fins al final de la garantia, ja que seran necessaris en cas d’interposar una reclamació.

Si en el termini de 30 dies no s’ha obtingut resposta per part de l’empresa, o bé la resposta no és satisfactòria, l’OCIC del Consell Comarcal del Bages es posa a disposició dels afectats per assessorar-los en qualsevol procés de reclamació.

Comparteix

image_pdfExporta a PDF